باید و نبایدهای نوروبیون

به گزارش آنی غذا، اصفهان یک متخصص بیماری های داخلی اظهار داشت: در این خصوص که آمپول نوروبیون را یک تقویتی حساب نماییم باید کمی محتاطانه برخورد نمود و این دارو را با دقت بیشتری تجویز کرد.

غزاله سجادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با ایسنا در ارتباط با دریافت آمپول نوروبیون اظهار نمود: آمپول نوروبیون تلفیقی از ویتامین های گروه B۱، B۶، و B۱۲ است. ویتامین های گروه B، ویتامین های محلول در آب هستند، یعنی اضافه این ویتامین ها از بدن دفع می شود و جایی برای ذخیره در بدن ندارند و ازاین رو احتیاج به جایگزینی روزانه دارند. اما به واسطه گسترده بودن مواد غذایی حاوی ویتامین B، همچون پروتئین های حیوانی، سبزیجات، لبنیات و حبوبات، معمولاً به جز شرایط خاص کمبود ویتامین های گروه B بخصوص در این خصوص که در رابطه با آمپول نوروبیون باشد، کمتر اتفاق می افتد.

این متخصص بیماری های داخلی با اعلان اینکه ویتامین های گروه B در مسیرهای ضروری متابولیسم روی مسیرهای عصبی می توانند موثر باشند، افزود: کمبود هر کدام از این ویتامین ها (B۱، B۶، B۱۲) می تواند علائمی مانند، خستگی، کمبود انرژی، احساس ناراحتی در اندام ها، اختلالات شناختی و حتی افسردگی، تغییرات پوستی، وجود زخم های گوشه دهان و نقص ایمنی را به همراه داشته باشد. همچنین، کمبود ویتامین B۱۲ می تواند نوع خاصی از کم خونی را ایجاد نماید. بنابراین، با توجه به این که آمپول نوروبیون حاوی ۳ ویتامین است، در صورت کمبود این ویتامین ها می تواند برای ما کمک کننده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: گاهی خستگی و ضعفی را احساس می نماییم که از نظر پزشکی با کمبود این ویتامین ها و آمپول نوروبیون ارتباطی ندارد. بنابر تشخیص پزشک اگر کمبود ویتامین ها در بدن به ویتامین های گروه B مربوط باشد، نوروبیون می تواند جایگزین مناسبی باشد. اما اگر کمبود ویتامین های گروه B را نداشته باشیم، تزریق نوروبیون هم موثر نیست.

سجادی با اعلان اینکه بطور قطع این سوال مطرح خواهد شد که چرا و بر مبنای چه مکانیسمی این آمپول یکسری علایم خستگی و ضعف را برطرف می کند؟ اظهار داشت: این نکته ریشه علمی ندارد و امکان دارد بیشتر به اثرات روانی در نتیجه تزریق آمپول مربوط شود. ویتامین های B در خیلی از غذاها وجود دارند پس احتمال کمبودشان در ارتباط با شرایط خاص مانند مصرف مزمن الکل یا زمانیکه فرد اختلالات جذب یا سوء تغذیه شدید داشته باشد، می شود. همچنین، در زمان حاملگی امکان دارد دریافت و جذب این ویتامین ها کم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلان اینکه در زمان هایی به سبب بعضی از بیماری ها امکان دارد دفع این ویتامین ها افزوده می شود، اضافه کرد: انواع سندروم های سوء جذب، بیماری التهابی روده و شرایط پس از جراحی مواردی است که امکان دارد به سبب ابتلا، فرد گرفتار کمبود ویتامین B شود. همچنین، در حالی که بیمار داروهای ضد تشنج مصرف می کند امکان دارد به واسطه مصرف آن داروها بیمار گرفتار کمبود ویتامین B شود که تشخیص این کمبود بر عهده پزشک است.

وی افزود: در این خصوص که آمپول نوروبیون را یک تقویتی حساب نماییم باید کمی محتاطانه برخورد نمود و این دارو را با دقت بیشتری تجویز کرد. نوروبیون زمانی می تواند علایم را برطرف کند که بیمار کمبود ویتامین ها را داشته باشد. این دارو مانند هر دارویی می تواند عوارض جانبی هم داشته باشد. با توجه به این که این دارو شامل ویتامین های گروه B به شکل محلول در آب است معمولاً علامتی که ناشی از ذخیره شدن ویتامین در بدن باشد کمتر اتفاق می افتد و اگر قرار باشد علایم جانبی رخ بدهد، علائمی مانند حساسیت، یبوست، اسهال، تغییر رنگ ادرار، درد شکم، تهوع و استفراغ را شامل می شود که در صورت ادامه یافتن باید به پزشک رجوع شود.

سجادی در انتها با اعلان اینکه خرید آمپول نوروبیون بعنوان تقویتی بدون تجویز را سفارش نمی کنم، اشاره کرد: این آمپول حاوی ۱۰۰میلی گرم ویتامین های B۱، B۶ و ۱۰۰۰ میکروگرم ویتامین B۱۲ است که این دوزها بسیار بالاتر از دوز مورد نیاز روزانه ما است و دریافت آن به فاصله نزدیک سفارش نمی شود.

منبع: