اقبالیان در گفت وگو با آنی غذا خبر داد؛ جزئیات برنامه های وزارت بهداشت برای سلامت دانش آموزان دختر

به گزارش آنی غذا، رئیس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت جزئیات برنامه های وزارت بهداشت برای سلامت دانش آموزان دختر را شرح داد.
اقبالیان رئیس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد هفته ملی سلامت بانوان ایران، اظهار نمود: این اداره در حوزه معاونت بهداشت فعالیت دارد و اقدامات ما بیشتر پیشگیرانه در حوزه سلامت نوجوانان و جوانان است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت دختران نوجوان برنامه های گوناگونی داریم، اضافه کرد: یکی از اقدامات در حوزه بلوغ نوجوانان است که نوجوانان دختر از سن ۱۲ تا ۱۳ سالگی درگیر مسائل بلوغ می شوند و باید با مسائل دوران بلوغ شامل بهداشت دوران بلوغ چه جسمی، چه روانی و رفتاری و چه مسائل فیزیولوژیکی بلوغ آشنا گردند.

اقبالیان افزود: در این خصوص محتوای بسیار جذاب در رابطه با دوران بلوغ به زبان نوجوانان به شکل کتابچه طراحی شده است تا نوجوانان دختر بدانند که چه اقداماتی را برای سلامتی شان انجام دهند که این را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادیم تا در محتوای کتاب ها استفاده گردد و همینطور توسط مربیان بهداشت و مراقبان سلامت در اختیار نوجوانان دختر قرار داده شود.

وی به مکمل یاری خوراکی برای دانش آموزان دختر اشاره نمود و اضافه کرد: ویتامین دی و قرص آهن از مکمل هایی است که در اختیار دانش آموزان دختر قرار داده می شود؛ قرص آهن ۱۶ نوبت در سال است ۴ ماه بوده و هر هفته یک قرص آهن است و ویتامین دی هم هر ماه یک قرص در اختیار دختران قرار می گیرد؛ چون که دانش آموزان دختر در دوران بلوغ با مشکل کم خونی مواجه می شوند که می تواند به اختلالات رشدی، اختلال تحصیلی و ریزش مو بینجامد که با این مکمل ها می توانیم جلوگیری نماییم.

رئیس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت ضمن اشاره به انجام مراقب های سلامت در پایه های اول ابتدایی، چهارم ابتدایی، هفتم و دهم برای دانش آموزان، اظهار داشت: این برنامه از قبل اجرا می شد اما سال جاری تفاهمنامه ای با آموزش و پرورش امضا کردیم که بر مبنای آن، ثبت نام مدارس منوط به رجوع دانش آموزان به پایگاه سلامت باشد البته نه این که اجبار کنند بلکه مدارس به صورت جد از دانش آموزان درخواست کنند که حتما در سه مقطع چهارم، هفتم و دهم به پایگاه سلامت مراجعه نمایند و زیر پوشش مراقبت های سلامت قرار بگیرند.

منبع: