چگونه با تغذیه مناسب به جنگ ویروس ها برویم؟

آنی غذا: برمبنای داده های مجموعه ای از مطالعات، وجود عناصرِ خاصی در رژیم غذایی ما می تواند بطور قابل توجهی به داشتن یک سیستم ایمنی قوی کمک نماید.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، تغذیه سالم یکی از ارکان مهم در سبک زندگی صحیح و اصولی است. بااینکه توجه به خواب کافی، ورزش، دوری از محیط های تنش زا و … نیز تأثیر به سزایی در حفظ و ادامه سلامتی افراد ایفا می کنند. ولی به علت اهمیت بلای تغذیه اغلب آنرا بر دیگر اصول مقدم می دانند.
خیلی از این مواد بطور هماهنگ برای تقویت توانایی بدن در مقاومت در مقابل عفونت هایی مانند کووید۱۹ یا آنفلوآنزا نقش دارند.
تغذیه سالم بخصوص با شروع فصل سرما به افراد کمک می نماید تا در مقابل بیماریهای تنفسی مقاوم شوند و در صورت مبتلاشدن نیز از عوارض شدید آنها در امان باشند.
بگفته متخصصان، پروتئین، ستون فقراتِ مکانیسم دفاعی بدن ماست برای اینکه آنتی بادی ها و سایر سلول های ایمنی از این ماده مغذی ضروری تولید شده اند. اهتمام کنید در هر وعده غذایی از مواد خوراکی غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت، لبنیات و غذاهای حاوی سویا استفاده کنید. پروتئین باکیفیت بالا را می توان در ترکیب سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، لوبیا، عدس و آجیل نیز یافت.
همین طور ویتامین A، عملکرد یکی از مهم ترین اندام های ایمنی بدن یعنی پوست را تقویت و تنظیم می کند. این شامل دستگاه گوارش و ریه های ما نیز می شود. وقتی بدنبال غذاهای حاوی ویتامین A هستید به رنگ های نارنجی روشن، قرمز و سبز توجه کنید مانند سیب زمینی شیرین، هویج، کلم پیچ، اسفناج، فلفل قرمز، زردآلو و تخم مرغ (زرده).
در همین حال، ویتامین C هم یک تقویت کننده قوی سیستم ایمنی است. ما هر روزه در غذاهایی مانند مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، کیوی و توت فرنگی آنرا مصرف می نماییم.
علاوه بر اینها متخصصان می گویند ویتامین D نیز توانایی محافظت در مقابل عفونت های تنفسی همچون ذات الریه را دارد. علاوه بر نور خورشید، ماهی قزل آلا و سایر ماهی های تیره گوشت این ویتامین را تامین می کنند. برای این منظور شیر و نوشیدنی های سویا غنی شده با ویتامین D را نیز در نظر بگیرید.
به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، زینک هم یک تقویت کننده سیستم ایمنی است که در بالاتر از ۳۰۰ واکنش نقش دارد که به صیانت از بدن در مقابل مهاجمان مضر کمک می نماید. گوشت گاو و غلات صبحانه غنی شده، قوی ترین منابع این ماده مغذی هستند.
از طرف دیگر ویتامین E به همراه ویتامین C کمک می کنند تا سلول های سالم در مقابل میهمانان ناخواسته مقاومت کنند. ویتامین E بطور کلی در غلات کامل یا غلات غنی شده، دانه ها (مانند تخمه آفتابگردان)، آجیل و روغن های گیاهی وجود دارد.
همین طور بگفته متخصصان، پروبیوتیک ها – باکتری های خوبی که در غذاهای تخمیری مانند ماست و کفیر و همین طور در مکمل ها پیدا می نماییم – به بدن کمک می کنند تا آنتی بادی های بیشتری تولید نماید تا توانایی خودرا برای مبارزه با ویروس های ناخواسته تحریک کند. ما این باکتری های مفید را زمانی دریافت می نماییم که غذاهای با فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، لوبیا و آجیل مصرف می نماییم.

منبع: