به گزارش آنی غذا رییس کمیته اجرائی سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می گوید: ستاد کرونا از ما خواست تا جمعیت نمایشگاه را بشکنیم و نمایشگاه مجازی پاسخی به این خواسته بود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، حسین صفری در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه امسال همکاری ناشران و تشکل ها با نمایشگاه کتاب خیلی ویژه بود، درباره برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و حضوری در اردیبهشت و امکان عقب انداختن زمان برگزاری نمایشگاه و کم شدن بازه زمانی آن اظهار نمود: همیشه و به شکل سنتی در تقویم برگزاری نمایشگاه دو پنجشنبه و جمعه را لحاظ می کردیم، امسال هم همین را برنامه ریزی کردیم.
رییس کمیته اجرائی نمایشگاه سپس اظهار داشت: ما امسال اصل موضوع را بر روی «نمایش» گذاشتیم. اینکه فقط نمایش باشد و فروش در کار نباشد اما پس از کش و قوس های زیاد در شورای سیاستگذاری در نهایت تصمیم بر این شد که نمایشگاه به شکل قبل برگردد. خیلی برنامه ریزی خوب و مفصلی برای موضوع نمایش داشتیم، شرایط را هم دیده بودیم و وقت خوبی هم بر روی این طرح گذاشتیم. اما مساله فروش که عنوان شد، باید اقتضائات را هم رعایت کنید. وجود روزهایی در تقویم برگزاری نمایشگاه که ما سابقه اش را هم داریم؛ نمایشگاه با یک چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه آغاز می شود، باردیگر به شنبه و یکشنبه و دوشنبه آرامی می رسد و سه شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه ای که اوج می گیرد و مردم حضور پیدا می کنند.
او درباره نمایشگاه مجازی هم اظهار داشت: غیر از اینکه در نمایشگاه مجازی استانها به کتاب دسترسی پیدا می کنند، نمایشگاه تمهیدی بود برای پاسخ به دوستان مان در ستاد کرونا. آنها به ما گفته بودند شما باید جمعیت نمایشگاه را بشکنید و کم کنید، حداقل تلاش شما این باشد که از شهرستان ها کمتر بیایند. این را به ما گفته و از ما خواسته بودند این اتفاق بیفتد. بنابراین موضوع نمایشگاه مجازی بیشتر عنوان شد و یارانه ها به سمت مجازی رفت تا تقاضای مردم را در مجازی داشته باشیم. برگزاری این دو نمایشگاه با یکدیگر کار سنگینی است.
حسین صفری در ادامه بیان کرد: افرادی که الان در صحن فضای مجازی و افرادی که در کف مصلی هستند، جمعیت واقعی نمایشگاه را می سازند، جمعیت واقعی نمایشگاه این نیست که این جا در مصلی می بینید. پس از کرونا اگر نمایشگاه مجازی نبود به شما قول می دهم تمام روزها به شدت شلوغ می بود. مجازی پاسخی به دوستان ستاد کرونا بود. حتی برای مهمانان خارجی هم تاکید کرده بودند مهمانان خارجی را به حداقل برسانید بنابراین در بخش خارجی مان هم با دست فرمان کندی جلو می رفتیم و در نهایت این دو موضوع نهایی شد و توانستیم این کار را انجام دهیم.
وی در ادامه اظهار داشت: عرض راهروها، تردد مردم، دسترسی ها، توزیع مردم و رعایت فاصله اجتماعی از دیگر خواسته های ستاد کرونا بود و آن چه را مقدور و شدنی بود، در نمایشگاه پیاده کردیم.
رییس کمیته اجرائی نمایشگاه کتاب بیان کرد: دسترسی ها، عرض راهروها و ترددها از مطالبی بود که به آن توجه داشتیم و در وهله اول در بخش ناشران کودک این دسترسی را ایجاد کردیم و مجبور شدیم سالن دومی ایجاد نماییم. فضایی که برای کودکان در نظر گرفته بودیم کافی نبود، فضایی حدود چهارهزار مترمربع ایجاد کردیم. مجموعا بیشتر از ۹۰ هزار مترمربع در سه رواق شرقی، رواق غربی و شبستان اصلی برای نمایشگاه استفاده شد و ناشران همه زیر سقف هستند. این مساله یکی از اتفاقات مهم بود که بایستی جوانب آنرا دید.
بگفته صفری، ناشران دانشگاهی رغبت بیشتری به حضور در فضای مجازی داشتند اما ناشران کودک برمبنای نوع خدماتی که ارائه می کردند، تمایل شان به نمایشگاه حضوری بود.
او همین طور اظهار داشت: رواق غربی را برای جانمایی ناشران دانشگاهی در نظر گرفتیم که قبول نکردند و گفتند ما همین جا کار را جمع و جور می نماییم.
او تصریح کرد: وقتی ناشر طعم نمایشگاه مجازی را چشید و دید که در آن جا می تواند به آسانی کتاب خودرا ارسال نماید، یارانه اش را بگیرد و یارانه پست را هم داشته باشد و از سویی هم یک سری افراد در بانک اطلاعاتی اش اضافه شوند که تا کنون خرید نداشته اند، موجب شد ناشران از فضای مجازی بیشتر استقبال کنند. بااینکه بخش فیزیکی هم خاصیت های خودرا دارد.
او درباره نارضایتی ها و انتقادهایی که برای جانمایی ناشران کودک وجود دارد، اظهار نمود: در فضای مصلی سالن یک تکه که بتواند متراژ مفیدی به ما بدهد، فقط و فقط منفی یک رواق شرقی است که نزدیک چهار تا پنج هزارمتر مربع متراژ مفید می دهد اما بخش های دیگر ۲۵۰۰ مترمربع و ۳۵۰۰ مترمربع می دهند. هرجور که بخواهید از پازل شبستان دوری کنید، تنها جایی که می شود ناشران را مستقر کرد و سقف بالا سرش باشد، آن جاست. این را شفاف می گویم.
او همین طور در توضیح تحویل دیرهنگام بنرهای غرفه ها اظهار داشت: ناهماهنگی به وجود آمد که درست هم هست. در این عرصه مقداری غفلت کردیم؛ غفلت از این جهت که بخشی که این کار را انجام می داد هماهنگی هایی شده بود اما این شرکت نهایتاً تغییر وضعیت داد و تصمیمات این بخش با خلل روبه رو شد اما بلافاصله اقدامات لازم را انجام داده، تیم تشکیل دادیم. با عنایت به این که در سالهای قبل هم ناهماهنگی پیش آمد کار را به تشکل های مجموعه واگذار کردیم.
صفری درباره کمبود مبلمان شهری در مصلی که مردم مجبور می شوند روی زمین بنشینند، نیز اظهار نمود: ۱۸۰۰ مبلمان شهری آورده ایم اما جمعیت زیاد است که شما اگر همه جا را نیمکت بگذارید، کافی نیست. ما نتوانستیم به اندازه کافی نیمکت تهیه نماییم. چیزی که شهرداری قبول کرد و وارد صحن کرد و چیدمانی که کردیم، همین بود و در محیط های بالادستی و راه های منتهی به شبستان هم نیمکت گذاشته شده است.
حسین صفری درباره تمدید زمان برگزاری نمایشگاه نیز بیان کرد: نمایشگاه مجازی ظرفیت واقعی خریدار و ناشر را برای ما مشخص کرد و چیزهایی را برای مشخص کرد که قبلاً شفاف نبود، اینکه اعتبار روی کار ملی افراد شارژ می شود و امسال هنوز امکان ثبت نام وجود دارد؛ اما زمان نمایشگاه فیزیکی در ضمن هفت روز ثبت نام تمام می شد. الان اعتبار به شکل واقعی خرج می شود. نمایشگاه مجازی کتاب استقبال و قدرت خرید مردم و علاقه مندی های مردم را در نقاط مختلف مشخص کرد.
وی در ادامه به آمار فروش در نمایشگاه مجازی کتاب اشاره نمود و اظهار داشت: مجموعه سفارشات نمایشگاه مجازی کتاب تا ساعت ۱۰ بامداد روز سی ام ۳۵۲ هزار و ۸۲۷ سفارش بوده که از این میان ۲۷۳ هزار و ۲۹۰ سفارش به پست تحویل داده شده است. همین طور ۱۳۱ هزار و ۶۲۲ سفارش نیز توزیع شده است. تهران مشهد و قم بیشترین خریداران نمایشگاه مجازی کتاب تهران بوده اند.
منبع: anighaza.ir