همزمان با روز دندانپزشكی مطرح شد حذف ارز ترجیحی دندانپزشکی از سال ۹۸

به گزارش آنی غذا رئیس اداره امور دندانپزشکی وزارت بهداشت ضمن اشاره به هزینه های دندانپزشکی و با اشاره به اینکه ارز ترجیحی دندانپزشکی از مهرماه ۱۳۹۸ قطع شد و بدین سان قیمت ها در بعضی مواد ۸ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد، اظهار داشت: امیدواریم با رویکرد فعلی دولت سیزدهم مابه التفاوت یارانه ارز ترجیحی تا ارز آزاد حوزه دندانپزشکی را به بیمه های پایه انتقال دهند و با پوشش بیشتر بسته پایه بیمه دندانپزشکی و مشمولیت همه اقشار جامعه، بتوانیم این نقیصه را برطرف نماییم.
دکتر قاسم صادقی در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت خدمات دندانپزشکی در شهرها و روستاها بعد از طرح تحول سلامت در حوزه درمان، اظهار داشت: در حوزه درمان هم تلاش زیادی صورت گرفت تا خدمات دندانپزشکی تغییراتی داشته باشد، اما به علل مختلف این تغییرات محسوس نبود و مردم نتوانستند از زحمت دوستان بهره لازم را ببرند. متاسفانه در نظام عرضه خدمات درمانی کشور عرضه خدمات دندانپزشکی دولتی را تعریف نکردیم؛ ازاین رو خدمات فقط به برخی عناوین پیشگیری و برخی خدمات محدود درمانی سطح دو منتج می شد که آن هم نوعا در مراکز بهداشتی شهری و روستایی به تمام و کمال اجرا نمی شد؛ چونکه یا تأمین مواد از جانب مراکز با مشکل همراه بود و یا در تأمین نیرو معضلاتی وجود داشت و یا این که تعرفه مناسبی برای خدمات دیده نشده بود و این خدمات برای مراکز عرضه دهنده که زیر پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بودند، توجیه اقتصادی نداشت. این مورد سبب می شد در دانشگاه هایی که مشکل مالی دارند از گسترش این گونه خدمات در حوزه دهان و دندان استقبال نکنند. در واقع در حوزه درمان و خدمات دندانپزشکیِ دولتی به نسبت حوزه بهداشت چندان موفق نبودیم.
وی ادامه داد: به علل ذکر شده، حالا در حوزه درمان خدمات دولتی مصوب و مشخصی نداریم. خدمات دندانپزشکی تا آذر ماه سال ۱۳۹۹ فاقد تعرفه بود؛ ازاین رو مراکز دولتی نمی دانستند این خدمات را باید با چه قیمتی عرضه دهند؛ از طرفی بسیاری از مراکز دولتی مانند بیمارستان های جنرال (عمومی) به سبب این که مشکلات مختلف مالی در ارتباط با حقوق و دستمزد و تجهیزات داشتند، عملا علاقه ای برای عرضه خدمت در حوزه دندانپزشکی را نداشتند. همینطور چون تکلیف مشخصی در این حوزه وجود نداشت، مراکز درمانی سلیقه ای کار می کردند و برخی نقاط خدمات خیلی خوب بود و برخی نقاط هم از عرضه خدمت غافل می شدند.
او تصریح کرد: در طرح تحول سلامت کلینیک های ویژه طراحی شده بود که همه این ها دارای بخش دندانپزشکی بودند، اما متاسفانه بخش دندانپزشکیِ حدود ۱۸۰ تا از این مراکز یا به علت عدم تأمین تجهیزات از جانب معاونت درمان یا به علت این که این مورد اولویت دانشگاه نبود، تغییر کاربری دادند و این مراکز فعال نشد و این عملا سبب شد تا در حوزه درمان بخش دندانپزشکی مستقلی نداشته باشیم.
صادقی چالش اصلی این مورد را این گونه اظهار داشت: در وزارت بهداشت مدیریت حوزه دندانپزشکی به صورت متمرکز عمل نمی کرد و تشکیلات پراکنده در معاونت های مختلف وزارت خانه سبب شده بود که عدم هماهنگی ایجاد شود که این مورد هم مزید بر علت بود تا عرضه خدمات منسجم شکل نگیرد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در حوزه بهداشت وزارت بهداشت ۱۴ خدمت بر مبنای مصوبه هیئت وزیران در چارچوب طرح تحول سلامت عرضه می شود که بیشتر خدمات پیشگیرانه مانند فلوراید تراپی، فیشورسیلانت، ترمیم های سطحی، کشیدن دندان و… است و خدمات بیشتر مانند خدمات سطح دو و سه در این بخش عرضه نمی گردد و مردم مجبور هستند به بخش خصوصی یا کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی رجوع کنند که عرضه خدمات در این مراکز با قیمت دولتی است.
وی در ادامه صحبت هایش درباره صدمه های کرونا طی دو سال قبل در حوزه دندانپزشکی، اظهار نمود: اولین مشکلی که کرونا پیش آورد تعطیلی مطب های دندانپزشکی در یک مقطع چند ماهه بود که این مورد به همکاران جوان فشار آورد. پس از مدتی که اجازه فعالیت به مراکز دندانپزشکی داده شد مشکل اینجا بود که مردم از ترس مبتلا شدن به کرونا از رفتن به مراکز خودداری می کردند. به مرور با افزایش شناخت مردم از ویروس و کم شدن ترس آنها رجوع برای دریافت خدمات دندانپزشکی بیشتر شد اما همان مدت تاخیر در دریافت خدمت آثار خویش را بر جای گذاشت. در بسیاری از افرادی که بعد از دو سال به مراکز رجوع می کنند می بینیم که مشکل شان را می شد قبلا با هزینه کمتر درمان کرد، اما به دلیل دیر رجوع کردن صدمه دندانی بیشتری دیدند و هزینه بالاتری هم برایشان ایجاد می شود.
رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت درباره خدماتی که طی دو سال حضور کرونا و تعطیلی مدارس در حوزه دندانپزشکی به دانش آموزان عرضه نشد هم اظهار داشت: مهم ترین کاری که حالا میتوان کرد تاکید بر سیاست های پیشگیرانه و برنامه های حمایتی در این حوزه است و حتی اگر مقرر است در این حوزه یارانه دهند به این مورد بعنوان یک سرمایه گذاری و نه هزینه نگاه کنند؛ چون کمک می نماید در سالهای آتی شاخصهای در رابطه با دندانپزشکی بهبود پیدا کرده و در نتیجه استفاده از مواد دندانپزشکی که عموما هم وارداتی است، کاهش پیدا کند که منجر به کاهش خروج ارز از کشور و حفظ سلامتی مردم می شود.
وی در مورد وضعیت تجهیزات سرمایه ای و مصرفی حوزه دندانپزشکی و قیمت های بالای هزینه های دندانپزشکی هم خاطرنشان کرد: این دو حوزه مشکلات زیادی دارد. ارز ترجیحی دندانپزشکی از مهرماه ۱۳۹۸ قطع شد و در واقع نخستین ارزی که در بخش تجهیزات حوزه وزارت بهداشت قطع شد ارز در ارتباط با دندانپزشکی بود که این هم از کارهای اشتباهی بود که صورت گرفت. چون دندانپزشکی دولتی نبود، تصمیم گیرندگان فکر کردند که این بخش نیاز مردم نیست و بدین سان با حذف ارز ترجیحی قیمت ها در بعضی مواد ۸ تا ۱۰ برابر افزوده شد و چون ارزی هم تعلق نمی گرفت مشمول قیمت گذاری نمی شد و عملا اجحاف زیادی به عرضه دهندگان خدمت و مردم شد.
صادقی تصریح کرد: امیدواریم با رویکرد فعلی دولت سیزدهم مابه التفاوت یارانه ارز ترجیحی تا ارز آزاد حوزه دندانپزشکی را به بیمه های پایه انتقال دهند و با پوشش بیشتر بسته پایه بیمه دندانپزشکی و مشمولیت همه اقشار جامعه، بتوانیم این نقیصه را برطرف نماییم.
وی در خاتمه تصریح کرد: عرضه خدمات دندانپزشکی دولتی بعنوان یک مطالبه از مسئولان مجلس و دولت ضروری می باشد. راهکار این است که بسته بیمه پایه خدمات دندانپزشکی را مصوب کنیم؛ اما وزارت بهداشت به تنهایی در این حوزه نقشی ندارد و شورایعالی بیمه باید این بسته را تصویب کند و البته سازمان های بیمه گر زیربار این مورد نمی روند و دود این مورد به چشم مردم می رود.

منبع: