در میزگرد بررسی تعاملات جامعه پزشكی و مردم مطرح شد بررسی علل خشونت ضد درمانگران

به گزارش آنی غذا در میزگردی با عنوان بررسی تعاملات جامعه پزشكی و مردم با محوریت خشونت ضد درمانگران، علل و عوامل خشونت ضد جامعه پزشكی و درمانگران بررسی گردید.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر احسان شمسی کوشکی در میزگرد بررسی تعاملات جامعه پزشکی و مردم با محوریت خشونت ضد درمانگران، با اشاره به اینکه راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای شاغلین حرف پزشکی و وابسته در سال ۱۳۹۷ توسط شورایعالی نظام پزشکی تصویب شده است، اظهار داشت: شاید چنین سابقه ای در هیچ حرفه ای وجود ندارد که بیایند و چنین حقوقی را به رجوع کنندگانشان اهدا کنند.

وی اضافه کرد: آنچه جرقه این جلسه را زد، مسئله خشونت ضد جامعه پزشکی بود که اتفاقاتی در این حوزه در ماه های اخیر رخ داده بود. نهایتا در کمیسیون اخلاق پزشکی شورایعالی نظام پزشکی، قرار شد که با همفکری با اندیشمندان این حوزه یک مانیفست و نقشه راهی از جانب شورایعالی نظام پزشکی مطرح شود. آنچه در این نشست مطرح می شود در قالب علل زمینه ای این خشونت ها ضد پزشکان، علل مستقیم چنین اتفاقاتی و سفارش هایی برای مدیریت این شرایط در وضعیت فعلی کشور خواهد بود که حاصل کار از جانب جمع بزرگتری از اساتید بازنگری خواهد شد و به شورایعالی نظام پزشکی ابلاغ می شود.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در ادامه این نشست دکتر سهراب پور- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به ضرورت رابطه بیشتر پزشکان با سازمان نظام پزشکی، اظهار داشت: ما باید به حرف مردم گوش دهیم. اینکه فردی سر پزشکی داد بزند و یا ضرب و جرحی اتفاق افتد، باید ببینیم چرا این اتفاق رخ داده است. بحث، بحث اجتماعی است. به جهت اینکه بفهمیم مشکل مردم چه هست، احتیاج به مطالعه وجود دارد. جای مطالعات علمی جامعه شناختی در حوزه های مختلف در کشور خالی است. مشکل ما این است که ما مستند نداریم. همانطور که باید درباره ویروس کرونا ببینیم که ژن آن چگونه است، جامعه شناسی هم یک علم است و باید بدانیم مردم و پزشکان چه مشکلاتی دارند.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل خشونت ضد پزشکان خشم عمومی است. حالا همه عصبانی هستند. اینکه چرا، هزاران دلیل دارد. بخشی از خشم عمومی مربوط به نابود شدن سرمایه های اجتماعی است. باید توجه کرد که ۸۵ درصد سلامت خارج از وزارت بهداشت است و در حوزه اجتماعی است. اگر به حوزه اجتماعی توجه نکنیم، به نتیجه نمی رسیم. مشکلات پیچیده نتایج ساده ندارند.

سهراب پور افزود: به نظر من یک بخش دیگر کم کاری فرهنگ سازان مملکت است. یک استادی در کودکی به من گفت هیچوقت به یک بیمار نگو تو، بگو شما. حتی اگر پیرمرد است، کارگر است باید احترام بیمار را نگه داریم. در دنیا ۳۰ سال است که نوبت دهی ها اینترنتی شده است در بخش خصوصی هم این اتفاق افتاده است. احترام به پزشک، احترام به بیمار، فرهنگسازی در زمینه گفت و گو و… همه احتیاج به فرهنگسازی دارد. ما اصلا با هم حرف نمی زنیم. فرهنگ سوال کردن و جواب شنیدن مهم می باشد. باید توجه کرد که همه حق دارند سوال کنند و محترمانه پاسخ بشنوند. بعضی می گویند در مطب از پزشک سوال می نماییم، اما جواب نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه اتفاق دیگری که باید رخ دهد، درگیر کردن و آگاه کردن مردم از حقوق شان است، اظهار نمود: اینکه در دنیا دهه هاست دارند روی این مورد کار می کنند. باید ذینفعان را با حقوق شان آشنا نماییم. منتها در فضای محترمانه باید به مردم هم احترام بگذاریم. مردم باید احساس کنند که یک نفر حق شان را می گیرد وگرنه خودشان حق شان را می گیرند. بیمار باید به پزشک اعتماد داشته باشند، وقتی اعتماد نکنند، می شود مانند غرب وحشی.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در ادامه این میزگرد موسوی- جامعه شناس و فعال اجتماعی هم اظهار داشت: ابتدا از جامعه پزشکی ایران و دست اندرکاران نظام سلامت تشکر می کنم که در ۹ ماه گذشته فداکاری های ارزشمندی داشتند. باید توجه کرد که ما در میانه یک واقعه بزرگ اجتماعی هستیم. واقعه اجتماعی، مقدمه یک تغییرات بسیار مهم اجتماعی برای کلیه جوامع است که جامعه ما هم از این منظر مستثنی نیست. ما به تدریج داریم یک دوره گذار را طی می نماییم.

وی اضافه کرد: طی ۹ ماه اخیر نظام سلامت دارد اقداماتی را انجام می دهد و خدماتی را عرضه می دهد که فقط می توان آنرا با اقدامات رزمندگان در جنگ مقایسه کرد. این درحالیست که بسیج ملی که باید در پشتیبانی از نظام سلامت اتفاق افتد، بدون تعارف اتفاق نیفتاده است، اما باید از نظام سلامت حمایت نماییم و همکاریهای لازم صورت گیرد.

موسوی افزود: من فکر نمی کنم تعداد خشونت ها در نظام سلامت زیاد است، بلکه تکرار آن مقداری بالا رفته است، اما میزان این خشونت ها فراوانی بالایی ندارد. خشونت ضد درمانگران و کارگزاران نظام سلامت از اتفاقات اجتماعی و البته نگران کننده است، اما نسبت به تعداد جمعیت جامعه فراوانی بالایی ندارد.

وی تصریح کرد: در پژوهشی که انجام شد، در میان ۳۰ نهادی که در حوزه اعتماد مردم به آنها را سنجیدیم، نظام سلامت شامل بیمارستان ها، کلینیک ها، درمانگاه ها و… چهارمین نهادی است که مردم به آن اعتماد دارند. همینطور در میان ۲۲ گروه اجتماعی، گروه پزشکان و پرستاران و درمانگران گروه دوم و سوم از نظر سرمایه اجتماعی هستند. پژوهش ما نشان داده است که مطمئن ترین و احترام آمیزترین نهادهای کشور، نهاد سلامت است.

منبع: