نگاهداری با اشاره به مشكلات پیش آمده در زمینه دستیاری تخصص پزشكی: ظرفیت رشته هایی مانند جراحی قلب و عروق و کودکان کمتر از ۵۰ درصد تکمیل شده است

به گزارش آنی غذا، رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه ظرفیت رشته هایی مانند جراحی قلب و عروق و کودکان کمتر از ۵۰ درصد تکمیل شده است، اظهار داشت: با عنایت به اهمیت موضوع، مرکز پژوهش ها، صدمه شناسی نظام دوره دستیاری تخصص پزشکی در کشور را در دستورکار قرار داده است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، بابک نگاهداری در مورد مشکلات پیش آمده برای نیروی دستیاری تخصص پزشکی، با اشاره به اینکه نیروی انسانی از اساسی ترین نهاده های نظام های سلامت به حساب می آید، اظهار داشت: برنامه ریزی به منظور تأمین کافی و باکیفیت نیروی انسانی در قسمت سلامت مساله ای مهم در تأمین سلامت جامعه و برقراری عدالت اجتماعی است.
وی ضمن اشاره به این که در دهه های اخیر با گسترش دانشگاه های علوم پزشکی در کشور پیشرفت های مهمی در تربیت نیروی انسانی بخش سلامت انجام شده است، اظهار داشت: کشور از وضعیتی که پیش از انقلاب با آن مواجه بودیم یعنی حضور پزشکان هندی و بنگلادشی، امروزه نه تنها خودکفا شده بلکه پزشکان ایرانی در دسته بندی بهترین پزشکان در دنیا قرار دادند.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس، توضیح داد: در سالهای اخیر به دلایلی نظیر رشد بیماری های غیرواگیر، مواجه با بیماری های نوپدید، افزایش جمعیت سالمند و تکنولوژی های پیشرفته و… تقاضای خدمات تخصصی از جانب مردم افزایش پیدا کرده و به همین دلیل تأمین تعداد کافی و باکیفیت پزشکان متخصص برای پاسخگویی به نیازهای در حال رشد اجتناب ناپذیر شده است. موضوعی که در اسناد و قوانین بالادستی مانند سیاست های کلی سلامت، قانون برنامه هفتم توسعه، قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم مورد تاکید قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود تاکیدات قانونی و تلاش هایی که طی چند دهه اخیر در جهت تأمین نیروی متخصص در حوزه پزشکی صورت گرفته، ولی آمارها حاکی از کاهش تمایل ورود به دوره های تخصصی پزشکی در کشور است به صورتی که به صورت متوسط در خلال حدود پنج سال منتهی به سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد از ظرفیتهای اعلامی برای پذیرش دانشجو در رشته های تخصصی پزشکی خالی مانده که این وضعیت در رشته های اولویت دار مانند طب اورژانس، پزشکی قانونی، بیماری های عفونی و بیهوشی به مراتب بدتر و بعضاْ ظرفیت رشته هایی مانند جراحی قلب و عروق و کودکان کمتر از ۵۰ درصد تکمیل شده است.
نگاهداری تصریح کرد: این شرایط ناشی از دلایلی است که در حوزه های مختلف همچون رفاهی، مالی، حقوقی و شرایط آموزشی قابل دسته بندی است که این افراد هم پیش از ورود دانشجو به دوره تخصص مثل شرایط سختگیرانه و ابهامات در ارتباط با دریافت تعهد خدمت، حین تحصیل در این دوره مثل ساعات بالای حضور در مراکز آموزشی درمانی و همینطور بعد از فارغ التحصیلی مسائلی همچون نظام پرداخت و جبران خدمت بعنوان یک پزشک متخصص با آنها مواجهند و از این حیث تمایل و انگیزه به ادامه تحصیل در دوره تخصص را برای پزشکان کاهش داده است.
رئیس مرکز پژوهش پژوهش های مجلس در انتها تصریح کرد: با عنایت به اهمیت موضوع، مرکز پژوهش ها، صدمه شناسی نظام دوره دستیاری تخصص پزشکی در کشور را در دستورکار قرار داده و ضمن احصاء چالش های مختلفی که در این خصوص وجود دارد، راهکارهای لازم برای ارتقاء وضع موجود را در دست بررسی دارد. در این راستا هم هفته گذشته به درخواست این مرکز مبحث در دستور کارکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و گزارشی در همین خصوص توسط دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز به کمیسیون عرضه شد.