وزیر بهداشت در دیدار سفیر ژاپن تاكید كرد تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهم های ایران و ژاپن در حوزه سلامت

به گزارش آنی غذا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در دیدار با سفیر ژاپن در ایران بر تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهمات دو کشور در حوزه سلامت تاکید نمود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی امروز (یکشنبه) ۱۵ مهر ماه در دیدار با تسوکادا تاماکی در ستاد وزارت بهداشت، ضمن تبریک انتخاب نخست وزیر جدید ژاپن به سفیر این کشور، اظهار داشت: روابط اقتصادی، فرهنگی و سلامتی ایران با ژاپن قدیمی و قابل توجه است.
وی با استقبال از پیشنهادات سفیر ژاپن در زمینه انتقال تجارب و دستاوردهای علمی دو کشور در زمینه همه گیری کرونا، اضافه کرد: از هم افزایی و تبادل اطلاعات در زمینه همه گیری کرونا استقبال می نماییم و در صورت وقوع همه گیری جدید در دنیا، اشتراک گذاری دانش و اطلاعات دو کشور در این حوزه می تواند مفید واقع شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران و ژاپن همینطور می توانند در زمینه غربالگری بیماری ها با یکدیگر همکاری داشته باشند، بیان نمود: سرطان پستان در ایران و سرطان مری در ژاپن شایع هستند و میتوان با ایجاد کارگروه مشترکی به تبادل علمی و عملی در زمینه مهار سرطان ها بخصوص این دو سرطان پرداخت.
ظفرقندی با تقدیر از اقدامات جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) در بیمارستان های امام حسین (ع) و آرش تهران، از اهدای ۵۰ دستگاه ماموگرافی به ایران قدردانی و ابراز امیدواری کرد که اقدامات جایکا در بیمارستان های ایران به نتایج نهایی برسد.
وزیر بهداشت خواهان گسترش تبادلات کالاهای پزشکی بین دو کشور ایران و ژاپن همچون گذشته شد و بر گسترش همکاریهای دو کشور در این حوزه تصریح کرد.
ظفرقندی ضمن اشاره به سفر خود به ژاپن در گذشته، خاطرنشان کرد: تجهیزات پزشکی ژاپن در ایران مورد استقبال است ولی مشکلات تبادلات ارزی و اقتصادی مانع توسعه این همکاری هاست که باید مرتفع شود.
وزیر بهداشت با تکیه بر اینکه تحریم ها نباید بر مبادلات دارویی، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه اثر گذار باشد و ایجاد کانال مشخصی برای مصون ماندن این کالاها از تحریم ها لازم است، اظهار داشت: باید با تهاتر نفت، روند تبادلات کالاهای سلامت را بین دو کشور ارتقا دهیم و تهاتر برای خرید آمبولانس و دستگاه هایی نظیر ام آر آی و سی تی اسکن قابل انجام است.
ظفرقندی همینطور صادرات محصولاتی نظیر خشکبار ایران به ژاپن را یاد شده قرار داد و اظهار نمود: ایران می تواند در این حوزه آزمایشگاهی تاسیس کند تا دریافت تاییدیه صدور این کالاها از ایران به ژاپن تسهیل شود.
بهره مندی از تجارب و دستاوردهای علمی ایران در حوزه سلامت
سفیر ژاپن در ایران هم در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از دیدار با وزیر بهداشت کشورمان، ضمن اشاره به سوابق دکتر ظفرقندی در سازمان نظام پزشکی، اظهار داشت: در دوره همه گیری کرونا جنابعالی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بودید و می توانید در زمینه تبادل تجربیات و اشتراک گذاری دستاوردهای علمی ایران در این عرصه به ژاپن و انتقال آنها به نسل های آینده، کمک کنید.
تسوکادا تاماکی با بیان اینکه ژاپن خواهان تسریع در صدور مجوز ورود تجهیزات پزشکی به ایران است، اضافه کرد: سازمان جایکا هم اکنون پروژه کمک های بلاعوض برای بهبود تجهیزات پزشکی در ایران را در دست اقدام دارد و چندی قبل یکی از این دستگاه ها در شهرکرد بهره برداری شد.
وی تصریح کرد: ژاپن در زمینه مراقبت ها و جلوگیری از بیماری ها دارای تجارب خوبی است که می تواند برای کاهش شیوع و هزینه های درمان همچون درمان سرطان پستان، این تجارب را در اختیار ایران قرار دهد.
سفیر ژاپن در ایران ضمن اشاره به سخنان وزیر بهداشت در مورد تحریم ها، اظهار داشت: با وجود تحریم ها برخی از شرکتهای ژاپنی آماده توسعه همکاری ها در حوزه سلامت با ایران هستند. البته یکی از موانع در زمینه همکاریهای پزشکی و درمانی صدور مجوزهای لازم در ایران است وگرنه امکانات بیشتری بین دو کشور قابل تبادل هستند.
او در آخر با اذعان به توانمندی ایران در زمینه درمان بیماری ها و اینکه بعد از انجام عمل رضایت بخش دیسک کمر خود در کشورمان توانایی ورزش کردن پیدا کرده است، تصریح کرد که سفارش وزیر بهداشت ایران برای انجام تهاتر نفت و تجهیزات پزشکی را حتما پیگیری خواهد نمود.

منبع: