مصرف روزانه مولتی ویتامین عمر را زیاد می کند؟

آنی غذا: نتایج یک پژوهش نشان داده که مصرف روزانه مولتی ویتامین نه فقط در افزایش طول عمر موثر نیست، بلکه ممکنست خطر مرگ سریع را هم افزایش دهد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، یک مطالعه مفصل نشان داده که مولتی ویتامین های روزانه به افراد کمک نمی کنند تا عمر طولانی تری داشته باشند و در حقیقت ممکنست خطر مرگ سریع را بالا برند.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، پژوهشگران در ایالات متحده سوابق سلامتی حدودا ۴۰۰۰۰۰ بزرگسال را که هیچ بیماری طولانی مدت عمده ای نداشتند، تحلیل و بررسی کردند تا ببینند آیا مولتی ویتامین های روزانه خطر مرگ آنها را در دو دهه آینده می کاهد یا خیر.
بجای زندگی طولانی تر، افرادی که روزانه مولتی ویتامین مصرف می کردند نسبت به افرادی که از آنها استفاده نمی کردند احتمال مرگ در دوره مطالعه بیشتر بود و این امر موجب شد که پژوهشگران اظهار نظر کنند که “استفاده از مولتی ویتامین برای بهبود طول عمر، پشتیبانی نمی شود”.
تقریباً نیمی از بزرگسالان بریتانیا یک دفعه در هفته یا بیشتر مولتی ویتامین یا مکمل های غذایی مصرف می کنند و قسمتی از بازار داخلی سالانه بالاتر از نیم میلیارد پوند است. ارزش بازار جهانی مکمل ها سالانه ده ها میلیارد دلار تخمین زده می شود. در ایالات متحده، یک سوم بزرگسالان به امید پیش گیری از بیماری از مولتی ویتامین استفاده می نمایند.
اما با وجود محبوبیت مولتی ویتامین ها، پژوهشگران فواید سلامتی را آن زیر سوال برده و حتی هشدار داده اند که مکمل ها می توانند مضر باشند. این در حالیست که منابع غذایی طبیعی بتاکاروتن از سرطان محافظت می کنند، برای مثال، مکمل های بتاکاروتن می توانند خطر مبتلاشدن به سرطان ریه و بیماریهای قلبی را بالا برند، که نشان میدهد مکمل ها مواد مهمی ندارند. در همین حال، آهن که به خیلی از مولتی ویتامین ها اضافه می شود، می تواند منجر به اضافه بار آهن و افزایش ریسک بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و زوال عقل شود.
دکتر Erikka Loftfield و همکارانش در موسسه ملی سرطان در مریلند، داده های سه مطالعه بهداشتی بزرگ در ایالات متحده را تحلیل و بررسی کردند. همه آنها در دهه ۱۹۹۰ راه اندازی شدند و جزئیاتی را در مورد استفاده روزانه شرکت کنندگان از مولتی ویتامین جمع آوری کردند. این سوابق شامل ۳۹۰۱۲۴ بزرگسال سالم بود که بالاتر از ۲۰ سال تحت نظر بودند.
پژوهشگران هیچ مدرکی بر اساس کاهش خطر مرگ به سبب مصرف مولتی ویتامین های روزانه پیدا نکردند و در مقابل چهار درصد خطر مرگ و میر بیشتری را در بین مصرف کنندگان در سالهای اولیه پیگیری گزارش کردند. خطر بیشتر مرگ ممکنست نشان دهنده لطمه هایی باشد که مولتی ویتامین ها می توانند ایجاد کنند یا تمایل افراد برای شروع مصرف روزانه مولتی ویتامین ها در هنگام مبتلاشدن به یک بیماری جدی باشد.
در همین رابطه دکتر نیل بارنارد، استادیار پزشکی در دانشگاه جورج واشنگتن، اظهار داشت که ویتامین ها در موارد خاص مفید هستند. از نظر تاریخی، ملوانان با ویتامین C از شر اسکوربوت نجات می یابند، در صورتیکه بتاکاروتن، ویتامین های C و E و روی بنظر می رسد که دژنراسیون ماکولا در رابطه با سن را کم می کنند، وضعیتی که می تواند منجر به از دست دادن شدید بینایی شود.
یک مطالعه اولیه در سال ۲۰۲۲ شواهدی را نشان داد که مولتی ویتامین ها ممکنست زوال شناختی را در سنین بالا کاهش دهند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز بود.
بارنارد گفت، با اینحال معتقد می باشد بجای مصرف مولتی ویتامین ها، ما باید غذاهای سالم بخوریم که طیف وسیعی از ریزمغذی ها، درشت مغذی ها و فیبر را فراهم می آورد و در عین حال چربی اشباع شده و کلسترول را محدود می کند.
یک مکمل ویتامین و مواد معدنی به تنهایی یک رژیم غذایی ناسالم را برطرف نمی کند، اما اگر کسی برای دریافت آنها از غذا تلاش می کند، می تواند به پوشش مواد مغذی کلیدی کمک نماید.

منبع: