برای جلوگیری از گرمازدگی آب زیاد بنوشید

به گزارش آنی غذا، یک استاد دانشگاه، نوشیدن آب فراوان را یکی از سفارش های مهم برای جلوگیری از گرمازدگی دانست و اظهار داشت: در فصل تابستان باید از لباس های سبک و گشاد که گردش هوا و دفع گرما بهتر صورت گیرد، استفاده نمود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر اکرم بختیاری شهری – متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی گناباد اظهار داشت: گرمازدگی بعنوان یک اورژانس پزشکی می تواند سبب مرگ و میر شود و کیفیت زندگی خیلی از افراد را تحت تأثیر قرار دهد.
وی افزود: عملکرد غیر طبیعی سیستم عصبی مرکزی و اختلال پیشرونده چند عضوی همچون صدمه کبدی، عضلانی به صورت رابدومیولیز، ترومبوز و اختلال قلبی عروقی به صورت تاکی کاردی و افت فشارخون به دنبال گرمازدگی رخ می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد بهترین روش جلوگیری از گرمازدگی را آموزش دربار عوامل مستعد کننده آن عنوان نمود و اضافه کرد: کاهش قرار گرفتن در معرض گرما، توجه ویژه به گروههای جمعیتی صدمه پذیر، آموزش کارکنان و برنامه ریزی صحیح برای مراقبت های بهداشتی و آماده سازی محیط و نظارت و ارزیابی بموقع ارگان های مسئول، بخشی از اقداماتی است که از جانب سازمان جهانی بهداشت بعنوان مبنایی برای یک برنامه عملیاتی در نظر گرفته شده است.
بختیاری، نوشیدن آب فراوان و مایعات دیگر را یکی از سفارش های مهم برای جلوگیری از گرمازدگی دانست و خاطرنشان کرد: در فصل تابستان باید از لباس های سبک و گشاد که گردش هوا و دفع گرما بهتر صورت گیرد، استفاده نمود. همینطور سفارش می شود مردم به صورت دوره ای در منطقه سایه دار یا دارای تهویه هوا استراحت و از روش های خنک کننده مثل کیسه های یخ استفاده نمایند.
معاون آموزشی بیمارستان علامه بهلول گنابادی در مورد سفارش های لازم برای افراد مبتلا به گرمازدگی، اظهار داشت: در صورت بروز گرمازدگی سریعا فرد را از محیط خارج کنید و به محیط با تهویه مناسب ببرید، لباس های وی را کم و با فن، مه پاشی و اسفنج ولرم، بدن شخص را سرد کنید و کمپرس های یخ در کشاله های ران، گردن و زیربغل وی قرار دهید؛ همینطور از سرم تراپی با مایعات سرد استفاده کنید.
متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی گناباد به افزایش موارد بیماری اسهال با شروع فصل تابستان اشاره و تصریح کرد: علاوه بر افزایش ریسک گرمازدگی، بیماری های ناشی از عفونت های روده ای یا مسمومیت های غذایی هم افزایش خواهد یافت که در صورت عدم کنترل مناسب می تواند خطرناک بوده و منجر به کم آبی بدن و بروز شوک شود.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، بختیاری افزود: سفارش می شود برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های روده ای بهداشت دست به خوبی رعایت و از مصرف آب غیرمطمئن(آب های جاری مثل رودخانه و چشمه) و همینطور مصرف باقی مانده غذای طبخ شده که در محیط بیرون یخچال نگهداری شده، پرهیز شود.

منبع: