معاون وزیر بهداشت اعلام كرد ترمیم حقوق پرسنل سلامت در بودجه ۱۴۰۳

آنی غذا: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درباره ی فوق العاده خاص (ترمیم حقوق) و افزایش دریافتی ساعات اضافه کاری پرسنل سیستم سلامت توضیح داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر بهروز رحیمی، درباره ی آخرین وضعیت اجرای فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت اظهار داشت: موضوع «فوق العاده خاص» از اوایل دولت سیزدهم مطالبه شد. بعد از مطالبه فوق العاده خاص، این مساله در شورای معاونان وزارت بهداشت عنوان شد و حسب دستور مقام عالی وزارت مود پیگیری قرار گرفت. به سبب این که بتوانیم فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت را اجرا نماییم این مساله در دولت عنوان شد.
وی درباره ی اختصاص بودجه به اجرای فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت اظهار داشت: موضوع فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت در بودجه های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مورد ارزیابی قرار گرفت و مباحث مختلفی درباره ی این مساله در کیسیون های «بهداشت» و «تلفیق و بودجه» عنوان شد. معتقدم، خاص تر از همکاران سیستم سلامت در مراکز بهداشتی درمانی برای فوق العاده خاص وجود ندارد. وزیر بهداشت همیشه معیشت همکاران را در کانون توج قرار داده و برای برقراری فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت کوشش کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت افزود: موضوع فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت در بودجه ۱۴۰۳ با همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی برقرار شد و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. البته موضوع فوق العاده خاص، مخالفانی هم دارد؛ بنا بر این وزیر بهداشت در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت و توضیحاتی درباره ی فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت ارائه داد. بعد از حضور مقام عالی وزارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایشان توانست اعضای این مجمع را اقناع کند.
رحیمی با اعلان اینکه فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت با عنوان «ترمیم حقوق» صورت گرفته، اظهار داشت: مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۳ در سقف اعتبارات هزینه ها و اختصاصی وزارت بهداشت برای این مساله در نظر گرفته شده است.
وی درباره ی گروههای برخوردار از فوق العاده خاص اظهار داشت: در وهله نخست، تصمیم بر این بود که یک گروه خاص از فوق العاده خاص برخوردار شوند اما به سبب حساسیت وزیر بهداشت درباره ی معیشت کارکنان نظام سلامت، تمام کارکنان از فوق العاده خاص برخوردار می گردند. ما در وزارت بهداشت تلاش می نماییم بخشنامه فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت را طی چند هفته آتی منتشر و اجرا نماییم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اعلان اینکه اجرای فوق العاده خاص به معیشت پرسنل سیستم سلامت کمک می نماید، اضافه کرد: مبحث فوق العاده خاص پرسنل نظام سلامت، یک کار سنگین است؛ به نحوی که کار کارشناسی، جلسات مختلف و گفت وگوهای بسیاری طی سه سال قبل انجام شده است. بااینکه اجرای فوق العاده خاص پرسنل سیستم سلامت مخالفانی داشت اما به فهم، درک و متن مشترک رسیدیم و دست به کار بزرگی زدیم.
وی افزود: تعدادی از همکاران از نظر نشدن فوق العاده خاص در احکام سال آتی خود ابراز نگرانی می کنند. فوق العاده خاص در احکام سال آتی نیز لحاظ می شود؛ چونکه این فوق العاده خاص بمنظور ترمیم حقوق است. ما اصرار داریم این مساله در بودجه آتی و احکام حقوقی لحاظ شود که پرسنل سیستم سلامت بتوانند در سنوات آتی خود و در هنگام بازنشستگی از پاداش خوبی برخوردار شوند.
رحیمی درباره ی آخرین وضعیت افزایش دریافتی ساعات اضافه کار پرسنل سیستم سلامت نیز اظهار داشت: موضوع افزایش دریافتی اضافه کاری نیز طی دو سال قبل مورد پیگیری قرار گرفت. دریافتی ساعات اضافه کاری پرسنل سیستم سلامت بسیا ناچیز است؛ بنا بر این این مساله را در کانون توجه قرار دادیم.
وی اظهار داشت: وزارت بهداشت با سازمان اداری و استخدامی بمنظور افزایش دریافتی اضافه کاری پرسنل سیستم سلامت جلساتی را برگزار کرده و امیدواریم طی یک یا دو هفته آتی به توافقات اولیه نائل شویم. در نظر داریم دریافتی اضافه کاری پرسنل را به میزان حداقل دو برابر افزایش دهیم تا به نحوی به معیشت کارکنان توجه داشته باشیم.
رحیمی افزود: پرسنل سیستم سلامت از شغل سنگینی برخوردار می باشند و خدمات را ۲۴ ساعته ارائه می دهند؛ بااینکه نمی توان ارزش ریالی برای خدمات نیروهای سیستم سلامت در نظر گرفت، اما با اقداماتی مانند افزایش دریافتی ساعات اضافه کاری و فوق العاده خاص درنظر داریم قسمتی از زحمات آنها را جبران نماییم.

منبع: