مطالعات نشان می دهد؛ غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است به مغز لطمه برسانند

آنی غذا: تحقیقات جدید نشان میدهد غذاهای فوق فرآوری شده خطر سکته مغزی و مشکلات حافظه یا تفکر در رابطه با زوال عقل را می افزایند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، پژوهشگران دریافتند افزایش ۱۰ درصدی در میزان غذاهای فوق فرآوری شده که فرد می خورد با ۱۶ درصد بیشتر خطر مشکلات شناختی مرتبط می باشد.
به همین ترتیب، نتایج نشان میدهد که مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش ۸ درصدی خطر سکته مغزی مرتبط می باشد.
دکتر «تیلور کیمبرلی»، متخصص مراقبت های ویژه مغز و اعصاب در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون، اظهار داشت: «یافته های ما نشان میدهد که درجه فراوری مواد غذایی نقش مهمی در سلامت کلی مغز دارد.»
غذاهای فوق فرآوری شده به طور معمول حاوی سطوح بالایی از قند، چربی و نمک هستند. آنها مجموعه ای از مواد، افزودنی ها و نگهدارنده ها هستند که برای طعم و ماندگاری مهندسی شده اند.
به عنوان مثال می توان به ناگت مرغ، وعده های غذایی منجمد، هات داگ، سوپ های کنسرو شده، چیپس سیب زمینی، نوشابه، غلات صبحانه شیرین، بستنی، نان های بسته بندی شده و چاشنی هایی مانند سس کچاپ و سس مایونز اشاره نمود.
به گفته پژوهشگران کلینیک کلیولند، غذاهای فوق فرآوری شده هم اکنون با افزایش ریسک بیماری قلبی، چاقی و دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.
برای این مطالعه، پژوهشگران مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را با غذاهای فرآوری نشده یا کمتر فرآوری شده مانند سبزیجات، میوه ها و تکه های ساده گوشت گاو و مرغ مقایسه کردند.
کیمبرلی اظهار داشت: «در حالی که یک رژیم غذایی سالم در حفظ سلامت مغز در بین سالمندان مهم می باشد، مهم ترین انتخاب های غذایی برای مغز نامشخص است.»
محققان بیش از ۳۰۰۰۰ پرسشنامه را درباره ی آن چه که به طور معمول افراد می خورند یا می نوشند بررسی کردند.
محققان از این پاسخ ها برای محاسبه میزان غذاهای فوق فرآوری شده در رژیم غذایی روزانه هر فرد در مقایسه با گزینه های سالم تر استفاده کردند.
سپس حدود ۱۴۰۰۰ شرکت کننده بطور متوسط طی ۱۱ سال از نظر زوال شناختی و بیش از ۲۰۰۰۰ نفر برای سکته مغزی مورد بررسی قرار گرفتند.
کیمبرلی اظهار داشت: «ما دریافتیم که افزایش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با خطر بالاتر سکته مغزی و اختلالات شناختی مرتبط می باشد.»
از سوی دیگر، خوردن غذاهای فرآوری نشده یا کمتر فرآوری شده با ۱۲ درصد کاهش خطر مشکلات مغزی و ۹ درصد کاهش خطر سکته مرتبط بود.
کیمبرلی اظهار داشت: «برای تأیید این نتایج و درک بهتر این که کدام مواد غذایی یا اجزای فرآوری بیشترین تأثیر را در این تأثیرات دارند، تحقیقات بیشتری لازم است».

منبع: