تأثیر ورزش بر سلول های ایمنی حامی عملکرد مغز

به گزارش آنی غذا، خراسان رضوی نتایج مطالعات نشان می دهد ورزش، تاثیر قابل توجهی بر سلول های ایمنی دارد که از عملکرد مغز پشتیبانی می کنند.
به گزارش مدیکال اکسپرس، نتایج تحقیقات جدید، بینش هایی را در مورد چگونگی تأثیر ورزش بر پیشگیری یا کند کردن زوال شناختی در طول پیری، عرضه می دهد.
برای این تحقیق، محققان بیان ژن ها را در سلول های منفرد در مغز موش ها ارزیابی کردند. این گروه تحقیقاتی دریافت که ورزش تأثیر قابل توجهی بر بیان ژن در میکروگلیا دارد، سلول های ایمنی سیستم عصبی مرکزی که از عملکرد مغز پشتیبانی می کنند.
به صورت خاص، این گروه دریافتند که ورزش، الگوهای بیان ژن میکروگلیای مسن را به الگوهایی برمی‍ گرداند که در میکروگلیاهای جوان مشاهده می شود.
نتایج درمان هایی که میکروگلیا را تحلیل می برد نشان داد که این سلول ها برای اثرات محرک ورزش بر تشکیل نورون های جدید در هیپوکامپ مغز، منطقه ای که در حافظه، یادگیری و احساسات نقش دارد، مورد نیاز هستند.
دانشمندان همینطور دریافتند که امکان دسترسی موش ها به چرخ آزمون از حضور سلول های تی در هیپوکامپ در طول پیری جلوگیری می کند و یا آنرا می کاهد. این سلول های ایمنی اغلب در دوران جوانی در مغز یافت نمی شوند اما با افزایش سن افزایش می یابند.
دکتر جانا ووکویچ از دانشگاه کوئینزلند، استرالیا، محقق همکار، اظهار داشت: ما از میزانی که فعالیت بدنی سبب جوان سازی و تغییر ترکیب سلول های ایمنی در مغز می شود، بخصوص روشی که در آن میتوان اثرات منفی پیری را معکوس کرد، شگفت زده و هیجان زده شدیم.
ووکویچ بیان نمود: این یافته اهمیت نرمال سازی و تسهیل دسترسی به برنامه های ورزشی متناسب را برجسته می کند. یافته های ما باید به صنایع مختلف کمک نماید تا مداخلاتی را برای افراد مسنی طراحی نمایند که به دنبال حفظ یا بهبود توانایی های جسمی و ذهنی خود هستند.
یافته های این تحقیق در مجله Aging Cell انتشار یافته است.