در وبینار بررسی نحوه پوشش اخبار كرونا مطرح شد: لزوم جامع نگری و پرهیز از نگاه تك بعدی به مدیریت اخبار كرونا

آنی غذا: در وبینار بررسی نحوه پوشش اخبار كرونا كه توسط روابط عمومی ستاد كرونای استان تهران برگزار شد، ضمن شناسایی دیدگاه های رسانه های مختلف، رویكردها و نقاط قوت و ضعف آنها،   درباره شیوه های مناسب اطلاع رسانی  و نحوه ارتباط با افكار عمومی راهكارهایی ارائه شد.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر نسترن کشاورز بر لزوم بررسی سیاست های رسانه ای و نقاط ضعف و قوت آنها در پوشش اخبار کرونا با رویکردهای مختلف بهداشتی، اجتماعی، ارتباطی و اقتصادی تصریح کرد و با اشاره به اینکه انسان ها بر مبنای نوع اطلاعاتی که در دسترس آنها قرار می گیرد و همخوانی این اطلاعات با نگرش هایشان رفتار خویش را انتخاب می کنند، اظهار داشت: همه گیری کرونا شرایط خاصی را به وجود آورده که مشابه آن تا کنون در هیچ کجای جهان تجربه نشده بود، همینطور دوران این پاندمی کوتاه نیست و نمی توان چشم اندازی برای آخر آن متصور بود.

وی با اشاره به اینکه با موضوعی مواجهیم که در همه کشورها پتانسیل بالایی برای تولید خبر دارد، اظهار داشت: نفوذ اینترنت نیز شرایط خاصی را رقم زده است، همینطور دسترسی به پلتفرم های مختلف رسانه ای سبب شده تولید خبر به شکل سنتی در انحصار خبرنگاران و روزنامه نگاران نباشد و همین مساله منجر به این شده که در بسیاری موارد به اصول حرفه ای و حتی اخلاقی خبرنگاری توجه کافی نشود.

کشاورز با اشاره به تبعات مثبت و منفی پوشش اخبار کرونا خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل لزوم ارتقای احساس مسئولیت متخصصان حوزه های مختلف برای کمک به مخاطبان را محسوس تر کرده و از آنجائیکه یکی از اهداف پوشش اخبار تغییر نگرش و رفتار مخاطبان است، پس آگاهی از نحوه شکل گیری نگرش ها و رفتار مخاطبان ضروریست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: حوزه های صنعت و سیاست انگیزه بالایی برای تغییر در نگرش و رفتار مخاطبان دارند و ازین رو بیشترین تحقیقات علمی برای اتخاذ رویکرد مناسب در این حوزه انجام می شود.

کشاورز با اشاره به اینکه بخش عمده ای از اطلاعات تبدیل به دانش نمی گردد، بر لزوم سطح بندی اطلاعات برای ارتقای دسترسی مردم تاکید نمود. البته سطح بندی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انتخابی با صداقت تعارضی نداشته و ضرورتی ندارد که تمامی افراد اخبار تمامی حوزه ها را روزانه دنبال کنند.

وی نبود نگاه جامع را یکی دیگر از مشکلات مدیریت پوشش اخبار کرونا عنوان نمود و اظهار داشت: بدون در نظر گرفتن آمادگی افراد نمی توان مردم و حتی مسؤلان را برای انجام کاری آماده کرد.

وی مدیریت بیماری کرونا را در گروی رسیدن به نگاهی جامع عملی دانست و اضافه کرد: با یک جانبه نگری از جانب متخصصان حوزه های مختلف همچون پزشکان، اقتصاددانان و جامعه شناسان نمی توان کرونا را مدیریت کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: آگاهی به شرطی تبدیل به نگرش می شود که اعتماد وجود داشته باشد و نگرش نیز اگر با انگیزه همراه باشد منجر به رفتار می شود البته گاهی اوقات نیز فراموشی موجب عدم بروز رفتار می شود.

کشاورز در ادامه بر لزوم در نظر گرفتن پیام های مختلف برای گروههای مختلف تصریح کرد و اظهار داشت: رفتارها تحت تأثیر تجربه و نگرش های قبلی شکل می گیرند.

او همینطور بر ضرورت بهره گیری از دانش متخصصان مختلف در رسانه ها تصریح کرد و اظهار داشت: کرونا را نباید تنها با رویکرد بالینی بررسی کرد.

کشاورز در ادامه بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های گروه های مختلف همچون مسؤلان، متخصصان و سلبریتی ها تصریح کرد و اظهار داشت: بعد اقتصادی نیز به شدت اثرگذار می باشد و در اتخاذ رویکردها باید در نظر گرفته شود.

وی بر نقش سیاست های رسانه ای، دانش فردی خبرنگاران و شرایط اقتصادی خبرگزاری ها در نحوه پوشش اخبار کرونا اشاره نمود و ضرورت حفظ تعادل در منافع فردی و جمعی را مورد تاکید قرار داد.

ضرورت پررنگ شدن نگاه بین رشته ای در حوزه سلامت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در بخش دیگری از این وبینار دکتر حسین کرمانی – پژوهشگر رسانه های اجتماعی و علوم اجتماعی محاسباتی – با اشاره به این که ورود به حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی سلامت موضوع بسیار مهمی است، اظهار نمود: علوم انسانی، اجتماعی و بهداشتی باید در حوزه سلامت بیشتر از پیش مرتبط شوند و دیدگاه های جدیدی در این عرصه ها ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون تحقیقات و پژوهش نمی توان فرهنگسازی اجتماعی کرد، اظهار داشت: باید در حوزه بهداشت و سلامت، کمپین های سلامتی برای ارتقای سطح آگاهی و ارتقای سواد سلامت مردم ایجاد شود.

کرمانی نحوه اطلاع رسانی در اثر گذاری فرهنگ سلامت را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در بحران کرونا اهمیت اطلاع رسانی سلامت بیشتر از پیش مشخص شد و در این کارزار نقش دانشگاه های علوم پزشکی در جهت اطلاع رسانی مثال زدنی است.

این پژوهشگر رسانه های اجتماعی اظهار نمود: به صورت کلی رسانه ها به بخش های مختلفی تقسیم می شوند که رسانه های سنتی و مجازی همچون آنها است.

وی اهمیت آشنایی با پتانسیل رسانه های مختلف را مورد توجه قرار داد و اظهار نمود: به صورت مثال تحلیل اخبار در رسانه ای همانند رادیو با اینستاگرام کاملا متفاوت می باشد چون که رسانه های سنتی سازمان محور هستند و اطلاعات به صورت انبوه تولید و توزیع می شوند در حالیکه در نقطه مقابل رسانه های اجتماعی قرار دارند که که در بستر اینترنت شکل گرفته اند و در بیشتر موارد توسط فرد هدایت می شوند.

کرمانی با بیان این که رسانه های سنتی و مدرن در برخی از نقاط به اشتراک محتوایی رسیده اند خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این روند در آینده به شکل جدیتری گسترش یابد.

این پژوهشگر رسانه های اجتماعی با تاکید بر این که اعتبار اخبار رسانه ها در کنار سرعت انتشار، نقش موثر و ماندگاری در اطلاع رسانی دارد، اظهار داشت: مردم غالبا به اخبار رسانه های معتبر بیشتر اعتماد دارند و این مورد یکی از ابعاد مختلف رسانه های سنتی و اجتماعی است.

وی تصریح کرد: امروزه گفتمان سازی توسط خیلی از رسانه های مجازی معنا پیدا کرده است و این امکان را به مردم می دهد که آزادانه وارد جریان اصلی اطلاع رسانی شوند.

به قول این پژوهشگر رسانه های اجتماعی باید رهیافت های مشخص اطلاع رسانی مشخص شود و چگونگی نحوه اطلاع رسانی با هدف افزایش اعتماد عمومی در دستور کار رسانه ها باشد.

وی پرهیز از کوچک نمایی، ترس و وحشت عمومی، نا امیدی و ترس و هراس را از جانب رسانه ها خواهان شد و اطلاع رسانی عمیق تر از منابع خبری معتبر را چاره مناسبی برای اطلاع رسانی درست و بموقع ذکر کرد.

کرمانی در انتها با اشاره به این که در بحران کرونا تقویت ارتباط موثر رسانه با مردم و از همه مهمتر افزایش اعتماد عمومی ضروری ست، توضیح داد: باید رویکردهای انتشار اخبار کیفی تر دیده شود و رسانه ها برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی اهتمام بیشتری داشته باشند.

منبع: